Globaalit trendit ja nuoret ammattilaisemme

elo 2017 Työ ja Ura

Bild

Elämme Suomen kannalta haastavia aikoja. Kansantalous ei kasva, väestö vanhenee ja kilpailukykymme kansainvälisesti on haastettuna. Monessa yrityksessä on vaikeaa ymmärtää ja osata toimia uudessa toimintaympäristössä. Suurimpaan osaan yrityksiä kohdistuu enemmän painetta ulkomaalaisista kilpailijoista, jotka toimivat disruptiivisesti välittämättä eri toimialojen totutuista businessmalleista tai ajattelusta.

Emme elä umpiossa

Globalisaatio asettaa melkein jokaisen yrityksen tilanteeseen, jossa menneet toimintatavat eivät enää takaa kasvua tai menestystä. Suomessa nuoria valmistuu paljon korkeakouluista ja heillä on paljon annettavaa - enemmän kuin osataan hyödyntää. Suomen koulutus on korkeatasoista mutta osa korkeakoulutetuista lähtee ulkomaille, koska Suomesta ei koeta löytyvän oikeanlaisia haasteita. Tämä tarkoittaa käytännössä, etteivät yritykset osaa houkutella nuoria talentteja tai tarjota tarpeeksi vahvaa visiota heidän motivaationsa ruokkimiseksi.

What’s in it for me?

Jokainen toimintatapa on sen ajan tuote, jolloin toimintatapa on luotu. Monesti esimerkiksi tietojärjestelmä määrittää miten yrityksen prosessit toimivat. Eli yrityksen tarpeet eivät määritä, miten tietojärjestelmän pitäisi toimia. Usein nuorella osaajalla on kyky nähdä tällaiset tilanteet. Milleniaali vaatii myös johtajaltaan paljon. Mikäli johtaminen ei perustu yksilölliseen kohtaamiseen, sitoutumiseen ja kehittämiseen, se ei välttämättä houkuttele nuorta ammattilaista yritykseen. Nuori ammattilainen arvostaa monista aiemminkin työssä tärkeinä pitämiämme asioita, mutta myös täysin uudenlaisia kulmia työlämään: työn merkityksellisyyttä, mielenkiintoisia projekteja, yhteisöä ja johtamisjärjestelmää. Nuorilla ammattilaisilla itsellään on ymmärrys johtaa uuden sukupolven työntekijöitä ja sitouttaa heidät yritykseen ja sen tavoitteisiin. Nuorissa ammattilaissa kasvaa uusi, tuore johtajasukupolvi!

Digitalisaatio tekee temppujaan joka toimialla. Siinä ei enää ole mitään ihmeellistä, vaan se on jo arkea. Nuoret ymmärtävät digitalisaatioprosessien päälle ja kykenevät rakentamaan strategioita, joiden on mahdollisuus toimia nykymaailmassa. Globaalisti iso trendi on ostokäyttäytymisen muutos, joka koskee niin B2-B ja B2C-puolta. Monet työt ja tehtävät hoituvat pian automaattisesti tai hyvin vähällä vaivalla esimerkiksi bottien avustuksella. Tämän erilaisuuden ja monimuotoisuuden ymmärtäminen on suomalaisissakin yrityksissä avain maailmanmarkkinoille ja kasvuun.

Globaaliin maailmaan kasvaneilla uusi tapa ajatella

Kansainvälisyys työkulttuurissa tarkoittaa sitä, että suomalaisen toimiston viikkopalaverissa on otettava huomioon, mitä asiakkaat tai kuluttajat miettivät esim. Madridin lähiössä, New Yorkin investointipankeissa tai lapsiperheessä Saksassa. Tähän porukkaan pitää myös osata ja ymmärtää vaikuttaa markkinoinnin keinoin. Suomi ei ole monelle riittävä markkina-alue, vaan kauppaa pitäisi pystyä tekemään yhä kauemmas.  Nuoret myös matkustavat ja heille on syntynyt runsaasti kansainvälisiä yhteyksiä ja verkostoja, joista voi olla merkittävää hyötyä työelämässä. Miten nämä suhteet ja globaali verkkokansalaisuus hyödynnetään firmassa systemaattisesti? Nuoremme ovat kasvaneet maailmassa, jossa lentomatka eurooppalaiseen pääkaupunkiin on halvempi, kuin junamatka Helsingistä Jyväskylään.

Markkinointi edellyttää rohkeaa osaamista ja tuoretta ajattelua, johon meidän nuoremme nyt kasvatetaan. Uusi opetussuunnitelma kannustaa nimenomaan ajattelemaan oppimisen taitoja, vuorovaikutusta, teknologioiden ymmärrystä sekä erilaisten ratkaisumallien löytämistä. Isot rahat taloudessa eivät todellakaan pyöri Suomen markkinoilla, mutta juuri nuorten ammattilaisten kautta ovi maailmanmarkkinoille on enemmän auki ja mahdollisuus tuottoisaan liiketoimintaan ja kasvuun näin ollen lähempänä.

Panosta nuoriin ammattilaisiin

Miten kenelläkään on varaa nojata taaksepäin ja tyytyä seuramaan, mihin talousilanne ja työllisyystilanne kehittyy? Kuka uskoo passiivisuuden kannattavan? Vain muutos on pysyvää ja siksi on aina pysyttävä liikkeessä. Nuorilla on rohkeutta yrittää, onnistua ja epäonnistua, ja siksi heihin kannattaa panostaa jo tänään.

Kerromme mielellämme lisää nuorten ammattilaisten työllistämisestä sekä toiveista työnantajaan, työtehtävään ja työssä kehittämiseen liittyen. Minut tavoitat joko LinkedInin kautta sähköpostitse tai puhelimitse.

Veli-Pekka Vuori
Head of People & Performance
+ 358 50 447 96 81

https://www.linkedin.com/in/vpvuori
veli-pekka.vuori@academicwork.fi

 

Jaa kaverille