Kärkeen ei pääse pelkästään benchmarkkaamalla muilta

huhti 2018 Työ ja Ura

Kymmenen vuotta sitten kun aloitin urani Academic Workilla, listasimme toimiston seinälle ripustettuihin papereihin koko toimialan viitisensataa kilpailijaa. Olimme juuri aloittaneet Suomessa, joten laitoimme AW:n viimeiseksi, ja puhuimme siitä, miten tulisimme yksi kerrallaan kasvamaan ohi näiden kilpailijoiden.

Bild

490 kilpailijan ohi

Tavoitteiden visualisointi ja kova työ on kannattanut: maaliskuussa 2018 saimme kuulla, että olemme nousseet HPL:n toimialalistauksessa sijalle 10. Se tarkoittaa, että 490 alkuperäisistä kilpailijoista on jäänyt taaksemme. Tämä siitäkin huolimatta, että päätöksiä ei ole tehty pelkästään liikevaihdon mahdollisimman nopea kasvattaminen mielessä. Kasvumme on tehty orgaanisesti, olemme pysyneet koko ajan uskollisina omalle missiollemme ja pitäneet samalla lujasti kiinni kannattavuustavoitteistamme. Tänään juhlimme, mutta huomenna jatkamme työtä ja kehitystä kohti seuraavaa tavoitetta, toimialan top 5 sijaa ja 100 M€ liikevaihtoa.

Parhaaksi ei tulla benchmarkkaamalla

Se, että haluamme olla kilpailijoitamme parempia ei tarkoita, että kasvaisimme kopioimalla kilpailijoiden tapoja. Varsinkin tästä hetkestä kohti kärkeä se korostuu: emme usko että parhaat käytännöt löytyvät välttämättä omalta toimialaltamme tai edes valmiina malleina sen ulkopuolelta. AWX on Academic Workin ajatushautomo, jossa kehitetään täysin uusia konsepteja sekä digitaalisia palveluita, jotka lähtevät nimenomaan meidän asiakkaidemme aidoista tarpeista - tästä hyvä esimerkki on kiihdytetyn oppimisen koulu Academy. Kipeästä tarpeesta konseptille kertoo esimerkiksi se, että haku on auki tällä hetkellä kolmeen eri koulutusohjelmaan.

Meidän pitää tietää entistä enemmän sekä kohderyhmästämme että asiakkaistamme

Kasvu tästä eteenpäin vaatii nykyisten prosessien hiomiseksi lisäksi oppimista ja uudistamista myös meiltä. Meidän on oltava valmiita investoimaan ammattitaitomme kasvattamiseen. Tämän vuoden suuria panostuksia tulevat olemaan esimerkiksi Pohjoismaiden laajuisen Young Professional Attraction Index -tutkimuksen toteuttaminen suurempana kuin koskaan. Lisäksi haluamme parantaa ymmärrystämme asiakkaidemme liiketoiminnasta sekä  kasvaa IT-alan ja tekniikan alan ammattitaitoisimmaksi rekrytointikumppaniksi.  Etsimmekin juuri tällä hetkellä ennakkoluulottomia liiketoiminnan kasvattajia Tekniikan ja IT:n Business Area Managereiksi.

Vaikka teemme uusia strategisia avauksia, kaikki ei ole kymmenessä vuodessa muuttunut. Ajattelemme edelleen, että saavutamme tavoitteet visualisoimalla, puhumalla niistä ääneen sekä uskomalla niiden toteutumiseen. Huipulla tavataan!

Jaa kaverille