Uratarina: Asenteella autoalalle

helmi 2017 Työ ja Ura

Jori Andbergin kiinnostus autoalaa kohtaan heräsi jo lapsena hänen seuratessa tätinsä miehen alati vaihtuvia työsuhdeautoja. Jorin taipale Bilialla alkoikin jo 15-vuotiaana ensimmäisen kesätyön muodossa. Kesätyössään Bilian varastopuolella Andberg ehti olla viikon päivät, kunnes hän päätti automyynnin olevan se työ mihin on pakko päästä.

Bild

Jori Andbergin, 35, kiinnostus autoalaa kohtaan heräsi jo lapsena hänen seuratessa tätinsä miehen alati vaihtuvia työsuhdeautoja. Jorin taipale Bilialla alkoikin jo 15-vuotiaana ensimmäisen kesätyön muodossa. Kesätyössään Bilian varastopuolella Jori ehti olla viikon päivät, kunnes hän päätti automyynnin olevan se työ mihin on pakko päästä. Jori suoritti puusepän koulutuksen loppuun, palaten joka kesä samalle varastolle töihin. Valmistumisen jälkeen ainut tavoite oli päästä automyynnin ammattilaiseksi.

Mutkan kautta myyntityöhön 

Ennen myyntityötä Andberg ehti kiertää autoalaa kokonaisvaltaisesti: kokemusta löytyy varaosamyynnistä, autonpesusta, varaosa-auton kuljettamisesta huollon työnjohtajan tuuraaviin tehtäviin asti. Lopulta, vuonna 2003 Herttoniemen Biliassa aukesi myyntiavustajan paikka. "Aloituksen jälkeen tein kaksi vuotta myyntiavustajan hommia vaihtoautopuolella, mutta kävin silloin heti ekana päivänä ilmoittamassa myyntipäällikölleni, että mun tavoite on päästä tänne myyjäksi."

Hän työskenteli myyntiavustajana parisen vuotta, jonka jälkeen sai tarjouksen kilpailevasta firmasta. Paikallisjohtaja tuli sitten hommasta kuultuaan paikalle, ja ilmoitti, että "sä et lähde mihinkään" ja jatkoi "minä päivänä haluat aloittaa myyjänä?"

Paikallisjohtajan kysymykseen vastaus oli yksinkertainen: ”huomenna”. Andberg sai työsuhdeauton, bensakortin ja kehotuksen alkaa tekemään kauppaa heti. Hän jäi sillä kertaa Biliaan, mutta vuoden päästä tullut työtarjous oli niin houkutteleva, että hän päätti katsoa senkin kortin.

-Vaihdoin tosiaan siinä vähäksi aikaa työnantajaa, mutta palasin kuitenkin takaisin Bilialle. Muutaman vuoden kierrettyäni talon sisällä päädyin Kaivokselan liikkeeseen myyntipäälliköksi. Tässä mennään kovaa vauhtia eteenpäin, ei tämä vielä riitä. Kyllä tässä tavoite on päästä niin pitkälle kuin mahdollista ja sen eteen teen kovasti töitä päivittäin.

Työkavereiden onnistumiset motivoivat

Andbergin innostus kouluttamiseen näkyy häntä innostavissa asioissa. Erityisen motivoivia ovat työkavereiden onnistumiset ja kunnianhimoisiin myyntitavoitteisiin yltäminen. Suurimmat onnistumisen tunteet tulevat kuitenkin uusien tulokkaiden onnistuneesta kouluttamisesta. Mun mielestä ei ole hyvä olla kyselemässä “teitkö kaikkesi” ja “mitä jäi tekemättä”, vaan laittaa itsensä likoon. Mä oon aina laittanut itseni niin paljon peliin, ja teen oikeasti myyjien kanssa työtä yhdessä.

- Tein just niin näiden uusien juuri palkattujen kanssa. Palkattiin nuoria jätkiä, jotka osaa pelata jääkiekkoa. Moni ajatteli, että me ollaan hulluja, kun palkataan kokemattomia nuoria. Osalla menee jo todella hyvin.

Keskusteleva työyhteisö

Esimiehenä  Andberg näkee palautteen antamisen erityisen tärkeänä. Hän haluaa rohkaista sekä uusia että kokeneempia myyjiä nostamalla heidät esille esimerkiksi palavereissa. Täällä arvostetaan ihmisiä ja yksilöitä. Täällä ymmärretään se, että meillä on joka puolella fiksuja kavereita. "Meillä on tosi keskusteleva työyhteisö, ja annettua palautetta arvostetaan aina."

- Bilia on iso yritys, mutta tuntuu pieneltä. Täällä tulee helposti tunne, että kuulut joukkoon ja sun työllä on merkitys tälle kokonaisuudelle.

Bilia puhaltaa uusia tuulia autoalalle

Työntekijöihin keskittymisen lisäksi Bilialla panostetaan modernilla tavalla esimerkiksi autojen kuvaustekniikkaan. Jokaisesta autosta otetaan 360 asteen kuvat sekä sisältä että ulkoa. Bilialla halutaan panostaa autojen esillepanoon myös verkossa. Bilialla tehdään jatkuvasti kehittämistyötä sen eteen, että asiakasta saadaan palveltua kokonaisvaltaisesti paremmin. Yksi Bilian valttikorteista on Omamekaanikko -palvelu. Asiakkaat asioivat suoraan oman mekaanikkonsa kanssa, eikä Bilialla ole perinteistä työnjohtoa.

- Volvolla on tosi merkkiuskollisia asiakkaita. Monesti ollaan kuultu, että meidän erinomainen huoltopalvelu on yksi syy, miksi meidän kanssa halutaan asioida joka kerta.

Avaimet Bilialla menestymiseen

Andbergillä on selkeä kuva siitä, millaiset ihmiset pärjäävät automyynnin ammattilaisina Bilialla. Kuitenkin, vastoin ennakkoluuloja, trainee-ohjelman hakijan autotietämykseen kohdistuvat odotukset ovat matalat, koska trainee-ohjelma on luotu juuri oppimista varten. Jorin mukaan on tärkeää ymmärtää, että alalla voi pärjätä eri lähtökohdista tulevat henkilöt. Hän toivookin, että myös ilman alan koulutusta olevat nuoret hakisivat trainee-ohjelmaan. Kaikki on lopulta kiinni persoonasta ja oppimishalusta. Juuri nuorten näkökulmasta trainee-ohjelma on Andbergin mielestä erityisen tärkeä. Hän haluaa tyrmätä ajatuksen siitä, että Biliaan päästäkseen täytyisi olla jo kokemusta autoalalta.

- Isoin ongelma on se, ettei jengi laita meille hakemuksia, koska ne luulee että autoista pitäisi heti tietää jotain. Se ei ole enää se juttu täällä. Nyt on kyse myynnistä. Tämä on se iso, ja tärkeä sanoma.

- Jos sulla on asenne kunnossa, oot innostunut, tykkäät olla ihmisten kanssa, haluat tehdä kauppaa ja virtaa riittää, olet tänne sopiva ihminen.

Videolla pääset kurkkaamaan Jorin arkeen ja mitä hän ajattelee uudenaikaisesta automyynnistä: 

Jaa kaverille