Uratarina: Yritysasiakaspäällikkö Kirsi luo yhteistyötä autoalan ytimessä

helmi 2017 Työ ja Ura

Kirsi vaihtoi pankkialan autoalaan. Nainen, alanvaihto pitkän työuran jälkeen ja autot ovat yhdistelmänä suorastaan myytti. Sen murtamisessa on onnistunut todistetusti Kirsi Finander, Volvo-henkilöautojen jälleenmyyjä Bilian yritysasiakaspäällikkö.

Bild

Nainen, alanvaihto pitkän työuran jälkeen ja autot ovat yhdistelmänä suorastaan myytti. Sen murtamisessa on onnistunut todistetusti Kirsi Finander, Volvo-henkilöautojen jälleenmyyjä Bilian yritysasiakaspäällikkö.

Pankki- ja rahoitusalalta hyppy autoalalle

Finander kertoo, ettei ole kuluneen reilun vuoden aikana Biliassa kokenut koskaan oloaan kyseenalaistetuksi. Ja miksipä olisikaan - onhan takana 35 vuoden työkokemus pankki- ja rahoitusalalta, hallussa 100-prosenttisesti asiakaspalvelijan otteet ja taito vastata myyntityön osaajaan kohdistuviin odotuksiin. Reilu vuosi sitten Biliasta soitettiin Finanderille ja pyydettiin tätä töihin. Puhelimessa neuvottelivat toisilleen yli 10 vuoden aikana tutuiksi tulleet yhteistyökumppanit. Tänä aikana Finander oli tehnyt autorahoitusyhtiössä rahoitusneuvontaa ja kiertänyt myyntipäällikkönä ympäri Suomen jälleenmyyjiä.

- Työtarjous oli helppo ottaa vastaan siitäkin huolimatta, etten ollut ajatellut vaihtavani tuttua työnantajaa - saati toimialaa. Bilia on yhden automerkin laadukas talo, Suomen suurin Volvo- jälleenmyyjä ja maahantuonnin omistama yritys, mikä takaa organisaation täydellisen tuen. Nämä seikat painoivat minulla vaakakupissa alanvaihdon puolesta. Uudessa työssä tiesin tarvitsevani muun muassa asiakaspalvelutaitoa sekä rahoitusosaamista, joten täysin tuntemattomaan ei todellisuudessa tarvinnut hypätä.

Mitä yritysasiakaspäällikkö tekee?

Finander kuvailee olevansa yritysasiakaspäällikkönä yritysasiakkaan ja myyjän välinen liima eli se ihminen, joka saa uudet myyjät ja asiakkaat yhteistyöhön.

- Pidän ennen kaikkea yllä olemassa olevia asiakassuhteita, mutta teen myös uusyrityshankintaa ja päivitän samalla yrityksen palvelukonseptia. Ydin työssäni on yritysmyynnin kehittämisessä eri palvelujen osalta ja sen jalkauttamisessa. Bilian palveluiden kirjo on todella laaja ja pyrin jatkuvasti ymmärtämään paremmin sitä, miten eri toiminnot yrityksen sisällä tulisi sovittaa yhteen.

Työn tulosta on maltettava odottaa

Yritysasiakaspäällikön työpäivät ovat rytmiltään vilkkaita ja sisältävät paljon ajamista niin Bilian kolmen toimipisteen kuin eri yritysten välilläkin. On kehäteiden kamalia jonoja, on aikatauluttamista. Edellisen työn useankin sadan kilometrin mittaiset työmatkat takasivat sen, että Finander oli määränpäässä aina ajoissa, mutta nyt 5 kilometrin reissutkin saattavat tuottaa pääkaupunkiseudun liikenteen vuoksi tuskaa.

- Se on timing, timing, timing! Hyvään asiakaspalveluun kuuluu olla ajoissa sovituissa paikoissa, joten aika hyvin tässä on oppinut varaamaan aikaa ja keskittymään olennaiseen.

Finanderia motivoi jaksamaan ja kehittymään onnistumisen ilo

- Parhaat kokemukseni liittyvät siihen, kun huomaan koulutuksen tuottavan uudessa myyjässä tulosta. Tulos on sitä, että uusi työntekijä osoittaa aktiivisuutta, oppimista ja yhä kasvavaa ymmärrystä alaa kohtaan. Minulle on todella tärkeää, että myyjät eivät unohda minua koulutusrupeaman jälkeen, vaan uskaltavat ottaa yhteyttä myöhemminkin.

Onnistumisen tunne puolestaan yrityskäyntien kohdalla ei tarkoita viiden uuden Volvon myymistä samalla käynnillä, vaan sitä, että vaikkapa puolen vuoden päästä kuulee jättäneensä asiakkaalle hyvän vaikutelman. Minulle on sanottu esimerkiksi ”tosi hyvin puhuit ja tykättiin sun rehellisyydestä.” Tällaista palautetta saan kuulla ja siinä ei ole silloin mitään tuputtamista. Olen aina edennyt ihmisten, en asioiden kautta. Luottamuksen voittaminen on oleellisinta asiakaspalvelussa.


Onnistuminen = toimiva yhteistyö + itsenäinen kehittyminen

Ihmisten kautta on hyvä edetä myös työyhteisön sisällä ja Bilian työnteon kulttuurista kertoo muun muassa automyynnin ja -huollon välinen toimiva yhteistyö. Ihmiset ketjun eri vaiheissa tarvitsevat toisiaan jatkuvasti ja jos osastojen välille ei synny yhteistyötä luonnostaan, se luodaan. Hyvä henkilöstöpolitiikka ja yrityksen sisäinen vuorovaikutus välittyy asiakkaalle asti. Biliassa jokaiselle auton ostajalle esitellään Volvon tavaramerkki, Omamekaanikko, jonka puoleen kääntyä, kun huollon tarvetta ilmenee.

Bilia on työntekijälle mahdollisuuksien maailma. Työympäristö on mielenkiintoinen ja itsenäistä kehittymistä tukee ajankohtaisimmat koulutukset. Volvo on globaali organisaatio ja toimintaa löytyy jokaisesta maanosasta, joten myöskään henkilökohtaiset etenemismahdollisuudet uralla eivät rajoitu vain pääkaupunkiseudulle tai Suomeen.

Finander painottaa uusia myyjiä houkutellessaan ymmärryksen kehittymistä elävästä ja nopeatempoisesta autoalasta, omien vaikutusmahdollisuuksien hahmottamista suuressa kokonaisuudessa ja sitä, että edelläkävijyys tarkoittaa muun muassa , että seuraa koko ajan , mitä ympärillä tapahtuu.

- Jos et yhtenä päivänä lue uutisia, seuraavana olet jo ulkona.

Mikä autoalassa kiehtoo?

Edelläkävijyys, skandinaavisuus ja trendikkyys ovat Volvon kuumimmat sanat ja niihin on luonnollisesti sitouduttu myös Biliassa. Vaikkei Kirsi omassa työhaastattelussaan vuodenpäivät sitten luvannut osaavansa nelipyöräisten teknisiä tietoja kuin vettä vaan, hän muistuttaa, että yksi asia on fakta; auto on suomalaiselle, heti kodin jälkeen, tärkein arvo.

Kurkkaa videolla Kirsin työpäivään Bilialla: 

Jaa kaverille