Työntekijöiden omiin tarinoihin perustuvan brändin rakentaminen on nostanut Konecranesin sijalle 10 Suomen houkuttelevimpien työnantajien listalla Young Professional Attraction Index -tutkimuksessa.
”Työnantajakuvan rakentaminen onnistuu vain silloin, kun nykyinen
henkilöstö tai alumnit tunnistavat viestityn mielikuvan
todenmukaisuuden, eli ei maalata pilvilinnoja. Hyvä työnantajakuva
herättää tunteita - kuten kaikki brändit” sanoo Satu Virtanen,
Suomen Konecranesin Talent Acquisition Specialist.
Konecranes on maailman johtava, yli 18 000 henkeä työllistävä nostolaitevalmistaja, jonka asiakkaita ovat muun muassa konepaja- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranesin nostolaitteet hipovat taivaan rajoja yli 50 maassa ympäri maailman ja yrityksen liikevaihto on yli 3,3 miljardia euroa.
Heidän menestyksensä ei ole sattumaa: kapuaminen Suomen houkuttelevimpien työnantajien joukkoon on vaatinut rutkasti strategista ajattelua ja pitkäjänteisyyttä. Yksi asia on ja pysyy Konecranesin työnantajamielikuvatekemisessä, nimittäin aitoudesta kiinnipitäminen.
”Vaikka usein ajattelemme työnantajamielikuvaa nimenomaan ulkoisena
mielikuvana, ei siihen vaikuttaminen kuitenkaan ole pelkkää ulkokuoren
kiillotusta. Työnantajamielikuvan kehittäminen ja strategian luominen
on matka yrityksen ytimeen”, Satu avaa.
”Mitkä ovat liiketoimintastrategiamme teemat ja tavoitteet? Millaisia
osaajia meillä on ja millaista osaamista tarvitsemme
liiketoimintastrategian toteuttamiseen nyt ja tulevaisuudessa? Keitä
he ovat? Mistä he ovat kiinnostuneita ja millaisia asioita he
arvostavat? Mitä voimme tarjota, jota muut samoista osaajista kisaavat
organisaatiot eivät tarjoa?”
”Selkeät strategiset linjat ja mittarit ovat ainakin meillä tukeneet
työnantajamielikuvatyön kehitystä. Työnantajamielikuvatyössä käy
helposti niin, että ilman selkeitä suuntaviivoja päätyy tekemään vähän
sitä ja tätä, vähän tuonne ja välillä vähän tänne, eikä toivottua
lopputulosta siksi ehkä tule. Lähestymistapamme on ollut hyvin
kohdennettua ja olemme alkaneet nähdä hyviä tuloksia – tulemmekin
jatkamaan valitulla tiellä.”
Muihin suomalaisiin pörssiyrityksiin verrattuna Konecranes on edelleen suhteellisen nuori. Tänä päivänä hissiyhtiönä tunnettu Kone perustettiin vuonna 1910, ja sen liiketoimintaan kuuluivat keskeisesti mm. teollisuus- ja satamanosturit. 1994 Kone muutti strategiaansa, minkä myötä Kone Cranes -nosturiyksiköstä tuli itsenäinen osakeyhtiö: KCI Konecranes International Oy.
Kaikki tämä otetaan huomioon, kun yrityksen tarinaa kerrotaan nuorille ammattilaisille.
“On tärkeää rakentaa yrityksen liiketoimintastrategiaan pohjautuvaa
työnantajamielikuvaa ja identifioida omat vahvuudet ja kehitysalueet.
Eri sidosryhmien aktivointi ja sitouttaminen kehitystyöhön on
keskeistä - työnantajamielikuvaa ei pidä yrittää rakentaa suljettujen
ovien takana HR:n toimesta”, Satu kertoo.
Nykyiset työntekijät esiin
Aitous ulottuu myös Konecranesin viestinnässä käyttämiin kuviin: kun nuoret ammattilaiset samaistuvat kuviin ja tunnistavat itsensä niistä, on heidän myös helpompi kuvitella itsensä osaksi tiimiä.
“Tuomme työntekijöitämme ja yrityskulttuuriamme esiin kuvissa,
videoissa ja uratarinoissa, joita hyödynnämme sitten eri alustoilla,
kuten urasivuilla, sosiaalisessa mediassa, työpaikkailmoituksissa ja
niin edelleen”, Satu esittelee.
”Hyvällä työantajamielikuvalla ja strategialla sekä laadukkaalla
työntekijäkokemuksella voimme edesauttaa sellaisen osaamisen
palkkaamista, minkä avulla voimme menestyä liiketoiminnassamme sekä
jatkaa kasvua.”
"Konecranes on sisäistänyt, että uskottavan ja pitkällä aikavälillä kestävän työnantajabrändin rakentaminen lähtee sisältä. Ylitsepursuavan positiiviseen sävyyn viestiminen tai keinotekoisen kuvan antaminen johtavat odotusten ja todellisuuden kohtaamattomuuteen ja lopulta yrityksen työnantajamielikuvan vahingoittumiseen.
Ollakseen houkutteleva työnantaja yrityksen on sitoutettava olemassa oleva henkilökunta. Kun nykyiset työntekijät kertovat työnantajastaan positiiviseen sävyyn perheelleen ja ystävilleen, alkaa mielikuvatyö tuottaa tulosta. Voittajakonsepti on sellainen, joka osallistaa omat työntekijät mielikuvan muotoiluun ja sen jakamiseen."