My profile
My profile
Academyexpand_more
Työnhakijoilleexpand_more
Yrityksilleexpand_more
Meistäexpand_more
Yhteystiedotexpand_more
Työympäristö
Työ & ura

Parempi työympäristö – Do’s & Don’ts

Työympäristöllä on valtava vaikutus siihen, että työmotivaatio pysyy korkealla. Mutta mitä voit itse tehdä koko työyhteisösi viihtyvyyden eteen? Meillä on muutama idea...

Kahden pandemiavuoden jälkeen useimmilla työpaikoilla on alettu pikkuhiljaa palailla toimistoille. Rauhallisen kotityöskentelyn jälkeen siirtyminen takaisin konttoriympäristöön puheensorinoineen voi vaatia hieman totuttelua. Mitä odotuksia sinulle oikeastaan olikaan tässä sosiaalisessa tilassa ja miten voit itse edistää mukavan työympäristön muodostumista?

Kolme asiantuntijaamme, Matilda Lindqvist, Johanna Noreila ja Sofia Norberg kävivät keskustelua siitä, miten voit kollegana kehittää työympäristöäsi. Tässä ovat heidän vinkkinsä:

Do's

1. Tutustu työkavereihisi

Sofian tärkein neuvo on ihmisiin tutustuminen. Osoita kiinnostusta kollegoitasi kohtaan ja anna heidän tutustua myös sinuun! Kun työ ja kavereiden kanssa hengailu kulkevat käsi kädessä, tuntuuko työ enää edes työltä? Ihmisten ollessa tutumpia toisilleen on toisten fiiliksiä myös helpompi ymmärtää ja käsitellä liittyen asiaan kuin asiaan.

2. Pyydä palautetta

Kun rupeat aktiivisesti kysymään palautetta, luot samalla avoimempaa kulttuuria työpaikallesi. Väärinkäsityksiltä vältytään, kehityskohteet tulevat paremmin esille, mutta myös tärkeän tunnustuksen antaminen sitä ansaitsevista asioista toivottavasti lisääntyy!

– On äärimmäisen tärkeää kuunnella toisten mielipiteitä ja ajatuksia sekä siihen liittyen, mikä sujuu hienosti että aiheista, missä olisi vielä petrattavaa. Mitä tyytyväisemmät kollegat, sitä parempi työympäristö, Matilda summaa.

3. Jaa muille energiaa itsellesi sopivalla tavalla

On valtavasti erilaisia tapoja antaa toisille virtaa ja fiilistä työpäiviin.

– Energisyys ei välttämättä vaadi hervotonta Duracel-pupuna pomppimista. Jokaisella on oma tapansa kannustaa kavereita ja on tärkeää, että se myös ymmärretään työyhteisössä niin uusien kuin vanhojenkin kollegojen kesken, Sofia painottaa.

Johanna yhtyy kommenttiin ja puhuu esimerkkinä omasta tiimiläisestään, joka antaa muille virtaa olemalla rauhallinen ja ymmärtäväinen tilanteessa kuin tilanteessa.

– Jos sosiaalisuudesta muodostuu paineita, kannattaa ottaa se puheeksi työkavereiden kesken. Älä pelkää kertoa omasta introvertimmasta luonteestasi tai siitä, ettei sinua juuri nyt huvita osallistua keskusteluun. Näin saat paitsi oman rauhan, myös muille ymmärrystä siitä, ettei sinusta tarvitse olla huolissaan, Matilda ehdottaa.

Don'ts

1. Ota kaikki huomioon

Älä keskity ainoastaan siihen, miten toisten tekemiset ja sanomiset vaikuttavat sinuun. Johanna kehottaa ajattelemaan asioita monesta näkökulmasta; millainen vaikutus omalla käyttäytymiselläsi voi olla ihmisiin ympärilläsi? Välillä on hyvä miettiä, millä energialla astuu huoneisiin sisään. Johannan mukaan pelkällä hymyllä ja tervehdyksellä pääsee jo pitkälle.

2. Älä epäröi puhua ongelmista ääneen

Painaako jokin mieltäsi? On helppo ajatella, että epäkohtien esiin tuominen koettaisiin ärsyttävänä ja, että se olisi jollain tapaa negatiivinen asia. Matilda kuitenkin uskoo, että päätä vaivaavien asioiden tuominen avoimesti ilmi antaa muille mahdollisuuden ymmärtää, että jotain täytyisi tehdä toisin.

– On tärkeää puhua fiiliksistä niille, jotka voivat myös puuttua asiaan. Jos sinulla on hyvä idea työpaikan viihtyvyyden lisäämiseksi, älä epäröi jakaa sitä, Johanna kannustaa.

Kaikille ongelmista puhuminen ei tule luonnostaan ja se on myös ihan ok.

– Voit yrittää saada ongelman kuulostamaan mahdollisimman pieneltä omassa päässäsi, jotta siitä ääneen puhuminen ei tuntuisi niin isolta asialta. Muistuta itseäsi siitä, että jaat oman henkilökohtaisen kokemuksesi, johon jokaisella on täysi oikeus, Matilda neuvoo.

3. Anna muille työskentelyrauha – älä soita kovaäänistä musiikkia kysymättä

Kaikki asiantuntijamme yhtyvät siihen, että toimistolla täytyy olla musiikkia! He pitävät työskentelystä hiljaisen taustamusiikin soidessa, mutta varsinkin iltapäivisin soittolistoille alkaa usein ilmestyä vähän energisempiä biisejä. Mitä vaan avuksi kamppailussa väsymystä vastaan... On kuitenkin tärkeä varmistaa työkavereilta, että ovat samalla sivulla musiikkivalinnoista ennen, kun volat käännetään kaakkoon.

– Jos ihmiset tarvitsevat keskittymisrauhan, voit aina laittaa kuulokkeet korville ja jammailla itseksesi lempimusiikkisi tahtiin, Sofia kehottaa.

Keskustelut, kysymykset ja hälinä toimistolla – Do vai Don’t?

Sofia kannustaa vetämään ihmisiä herkästi hihasta, kun sinulla on kysyttyvää. Sitä kautta rakentuu ympäristö, jossa on helppo avata keskusteluja mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Matilda on samaa mieltä ja uskoo, että on erittäin tärkeää pystyä puhumaan kollegoiden kanssa töihin liittyvistä ja miksei työn ulkopuolisistakin asioista. Hän huomauttaa, että on kuitenkin muistettava huomioida se, onko työkaverilla juuri sillä hetkellä aikaa keskustelulle.

– Jos sinulla on kysyttävää tai kaipaat sparrailuapua työkaverilta, mieti kuinka paljon aikaa keskustelu mahdollisesti vaatii – ehkä 20 minuuttia kahvipöydässä vai ihan nopea kysymys vaan? Näin kunnioitat toisen ihmisen aikaa, Matilda sanoo.

Johanna uskoo, että joitakin nyrkkisääntöjä olisi hyvä olla olemassa. Omalla työpisteellä pitäisi pystyä työskentelemään ilman jatkuvia keskeytyksiä. Yksi idea on luoda jonkinlainen merkkisysteemi työpöydille siitä, saako sinua häiritä vai ei.

– Nyt, kun toimistoilta käsin työskentely on taas lisääntynyt, tulisi olon olla ennemmin tervetullut ja huojentunut kuin lamaantunut melun ja kysymystulvan seurauksena. Toimistopäivien ykkösjuttu on yleensä muiden ihmisten tapaaminen ja se yhteisö, joka ei kotitoimistolla yhtä vahvasti ole läsnä. Tiimin kanssa voikin kokoontua vaikka kokoushuoneeseen tai muihin yhteisiin tiloihin, jotta yhteisestä ajasta saa varmasti kaiken irti, Johanna ideoi.

Työnantajalla on tietenkin päävastuu siitä, että työympäristön perusasiat ovat kunnossa. Sinulla työntekijänä on kuitenkin suuri vaikutus siihen, millaiseksi ympäristö loppupeleissä muodostuu. Työkulttuuri rakentuu työntekijöiden jokapäiväisen toiminnan tuloksena ja toivomme vinkkimme auttavan sinua löytämään itsellesi parhaat tavat edistää työympäristösi kehittämistä aina vain parempaan suuntaan!