AW-Academy-desk-head-people_520x600_039.jpg
Oppiminen

Urapolkuja IT-alalla: ServiceNow

ServiceNow-tietojärjestelmä kasvattaa suosiotaan yritysmaailmassa ja teknologian taitajat revitään nyt IT-alan työmarkkinoilla käsistä. Academic Work Academyn ServiceNow-intensiivikoulutus tarjoaa alanvaihtajille houkuttelevan lähtölaukauksen IT-alalle, joka mahdollistaa kiinnostavia työ- ja kehittymismahdollisuuksia ilman aiempaa alan taustaa.

Mikä on ServiceNow?

ServiceNow on pilvipohjainen ohjelmistoalusta, jolla yritykset ympäri maailman hallinnoivat, kehittävät ja automatisoivat prosessejaan ja palveluitaan. Vuonna 2004 perustettu ServiceNow on kasvanut vauhdikkaasti, ja on tällä hetkellä yksi lupaavimmista teknologiayrityksistä. Yli 7700 yritystä eri puolilta maailmaa luottaa toimintojaan ServiceNow-alustan pariin, heidän joukossaan muun muassa Danske Bank, Deloitte, NHL ja Kööpenhaminan ja Los Angelesin kaupungit. On yleistä, että yritykset ostavat ServiceNow-kehitystä ja osaamista ulkopuolisilta kumppaneilta, minkä takia ServiceNow on keskeinen osa monen IT-konsultointiyrityksen palveluvalikoimaa.

Mitä ServiceNow-teknologian avulla tehdään?

ServiceNow-osaajat työskentelevät yritysten bisneksen ytimessä. Tämän pilvessä toimivan ohjelmiston avulla organisaatioiden eri toimintoihin ja osastoille rakennetaan automatisoituja työnkulkuja, joiden avulla manuaaliset rutiininomaiset työtehtävät hoituvat jatkossa lähes itsekseen teknologian avulla. ServiceNow parantaa yritysten tehokkuutta ja skaalautuvuutta sekä parantaa palveluiden laatua, kun työntekijöiden aikaa vapautuu manuaalisista rutiinihommista ajattelua vaativiin tehtäviin ja työn kehittämiseen.

Mitkä ovat ServiceNow’n käyttökohteet? Yleisimpiä ServiceNow’n käyttökohteita ovat yritysten IT-palvelut, HR-palvelut sekä asiakaspalvelu. ServiceNow taipuu monille toimialoille, kuten finanssi-, energia-, sote- ja päivittäistavara-alalle. ServiceNow kehittyy teknologiana kokoajan ja tarjoaakin näin pitkäksi aikaa opittavaa ja kehittymismahdollisuuksia!

Millaista on ServiceNow-asiantuntijan työ?

ServiceNow-osaaja tunnistaa yritysten liiketoiminnallisia haasteita, ja etsii ratkaisuja siihen, miten haasteita voisi selättää ja uusia mahdollisuuksia luoda ServiceNow’n avulla. Työn tarkoituksena on auttaa yrityksiä kehittymään sekä kasvamaan teknologian avulla. Työssä pääseekin tutustumaan yritysten prosesseihin ja yhdistämään bisnesymmärrystä tekniseen osaamiseen.

ServiceNow-järjestelmän parissa työskentely on niin kutsuttua low-code-kehitystä. Järjestelmää räätälöidään eli konfiguroidaan koodaamalla, mutta pääpaino on ServiceNow-alustasta löytyvien valmiiden rakennuspalikoiden yhdistelemisessä. Työ koostuu siis sekä teknisestä nikkaroinnista että bisnesymmärrystä vaativasta suunnittelusta ja määrittelystä.

ServiceNow-konsultit auttavat yrityksiä alustan käyttöönotossa, kehittämisessä ja räätälöinnissä sekä jatkuvassa ylläpidossa. Lisäksi työhön kuuluu runsaasti liiketoimintaprosesseihin tutustumista ja niiden kehittämistä tiiviissä yhteistyössä asiakasyritysten edustajien kanssa.

Millaiset ovat ServiceNow-osaajien uranäkymät?

ServiceNow on mainio reitti IT-uralle ja alustan tarjoamiin mahdollisuuksiin kannattaakin tutustua ajatuksella. ServiceNow paitsi kasvaa vauhdikkaasti – siihen myös luotetaan. ServiceNow’n tämänhetkinen asiakkaiden säilyttämisaste – eli kuinka moni asiakkaista uusii sopimuksensa – on Forbesin mukaan noin 97 %. Hommaa siis riittää nyt ja tulevaisuudessa. Vastikään ServiceNow valittiin ensimmäistä kertaa arvostetulle Fortune 500 -listalle, mikä on osoitus teknologian suosion valtavasta kasvusta maailmanlaajuisesti! Tiestikö, että peräti 85 % Fortune 500 -listan yrityksistä hyödyntää ServiceNow-teknologiaa?

Kenelle ServiceNow-koulutus sopii?

ServiceNow on ihanteellinen alusta oppimisesta ja uusista haasteista nauttivalle alanvaihtajalle: siitä on melko helppo päästä jyvälle, mutta alustan nopea kehitysvauhti, monipuolisuus ja lukemattomat sovellusmahdollisuudet pitävät huolen siitä, että aina löytyy uutta opittavaa.

Koulutus sopii henkilölle, jolla on kiinnostusta ratkoa liiketoimintahaasteita teknologian avulla ja tukea yrityksiä digitalisaatiossa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Haluat työskennellä monipuolissa asiakasprojekteissa, etsiä ratkaisuja ja nikkaroida koodin parissa.

Millaista osaamista tulee olla ennakkoon?

ServiceNow-koulutus sopii alanvaihtajille, joten asiantuntijuus ei välttämättä ole kiinni aiemmasta teknologiaosaamisesta. Työ edellyttää ennen kaikkea bisnesymmärrystä – käsitystä siitä, mitä yrityksessä tapahtuu, miten prosesseja voisi tehostaa automatisoimalla työtehtäviä ja miten tehostaminen käytännössä onnistuu ServiceNow-järjestelmän avulla. ServiceNow-osaajan työkalupakkiin kuuluu myös ongelmanratkaisu ja soveltamiskyky, sillä alusta on laajasti muokattavissa asiakasyrityksen tarpeiden mukaan.

Minne työllistyn?

AW Academysta valmistuttuasi aloitat työt vakituisessa työsuhteessa Academic Workilla ja työskentelet konsulttina asiakasyrityksessämme.

Millaiset kehittymismahdollisuudet ovat?

Urasi alussa pääset kerryttämään osaamista perustehtävissä, kuten alustan ylläpidossa. Kokemuksen karttuessa pääset tekemään yhä vaativampia teknisiä toteutuksia sekä yhä enemmän konsultoivaa työtä asiakasrajapinnassa. Vauhdilla kasvavan teknologian parista löytyy runsaasti erilaisia kehittymismahdollisuuksia ja -suuntia ja uutta opittavaa on tarjolla käytännössä loputtomasti.

Kiinnostuitko ServiceNow'sta?

Tutustu ServiceNow-alumniemme uratarinoihin ja inspiroidu. Ehkä Sinä, olet meidän seuraava SerivceNow-osaajamme?

Oppiminen