Case Kiinteistömaailma - 479 hakemusta työnantajamarkkinoinnin avulla

Mitä tapahtui kun perinteinen mielikuva kiinteistövälittäjästä laitettiin remonttiin? "Hakijaryntäys" voisi olla osuva vastaus, sillä Uuden ajan välittäjä -rekrytointikampanja puri tehokkaasti kohderyhmäänsä. Tuloksena saatiin lähes 500 hakijaa lyhyessä ajassa. Tutustu Academic Workin toteuttamaan työnantajamielikuva- ja rekrytointikokonaisuuteen, jonka myötä yli 20 uuden ajan välittäjää työllistyy kiinteistönvälitysalalle.

Työnantajamielikuva- ja rekrytointikampanjasta lisää imua Trainee-ohjelmaan

Academic Work toteutti Kiinteistömaailmalle monikanavaisen työnanatajamielikuva- ja rekrytointikampanjan, jossa yhdistettiin panostus koko rekrytointiprosessin elinkaareen, työpaikkailmoitukseen sekä sen jakeluun monikanavaisesti. Alusta loppuun ja avaimet käteen-tyylillä toteutettu noin kuukauden mittainen rekrytointikampanja tuotti tulosta. Hakemuksia tehtävään saatiin mykistävä määrä – 479 kappaletta.

Kampanjan suursuosio on osoitus suuresta kiinnostuksesta muuttuvaa kiinteistönvälitysalaa kohtaan, arvioi Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Miksi kampanja onnistui?

Onnistuneessa kampanjassa keskityttiin työpaikkailmoittelun lisäksi sisältömarkkinointiin, jossa nostettiin esille yrityskulttuuri, arvomaailma sekä rooli alansa suunnannäyttäjänä. Rekrytointikampanja mursi alaan ja työtehtävään liittyviä ennakkoluuloja rohkeasti.

Yksi painava syy rekrytointikampanjan onnistumiselle oli uudenlainen valmennusmalli, joka mahdollistaa myös alan ja ammatin vaihtamisen joustavasti ja vailla mahdottomaksi koettua taloudellista riskiä. Uuden ajan välittäjä –valmennusohjelmaan valittu saa sekä koulutuksen että työsuhteen.

Kampanjassa yhdistettiin hyvä konsepti, kanavat sekä kohditus oikeaan kohderyhmään. Kampanjassa hyödynnettiin sekä Duunitorin että Monsterin työnhakumedioita, sosiaalista mediaa (Facebook, Twitter ja Instagram), ammattikorkeakouluyhteistyötä sekä Academic Workin omistetun median ratkaisuja, kuten suorapostitusmahdollisuuksia työnahakijakantaan.

Strateginen päätös hakea uutta osaamista alalle muilta toimialoilta

Rekrytointikampanjaa suunniteltaessa tehtiin päätös, ettei työpaikkailmoittelussa tai kampanjassa korosteta liikaa aiempaa kokemusta alalta, sillä Kiinteistömaailmalle haluttiin myös tulevaisuuden talentteja, joilla olisi täysin eri alan kokemusta ja näkemystä.

Hakukriteereissä erottui erityisesti kompetenssi asiakaspalvelusta ja myyntityöstä sekä modernisti orientoitunut ajattelu- ja toimintatapa. Hakijoiden joukossa olikin osaamista hyvin erilaisilta aloilta, kuten urheilu-, pankki- ja vakuutusaloilta.

Modernit rekrytointipalvelut ja työnantajamarkkinointiratkaisut käsi kädessä

Rekrytointiprosessin onnistumisen salaisuus piilee trendien tunnistamisessa, huolellisessa suunnittelussa ja laadukkaassa toteutuksessa. Academic Workillä Kiinteistömaailman asiakkuudesta vastaava Julia Toivonen toteaa kokonaisuudessa korostuvan myös paneutuminen uuden ajan välittäjän profiiliin sekä kanaviin, joista hakijat tavoitetaan tehokkaimmin.

Etenkin nuorten ammattilaisten työnhakemiselle alkaa olla alasta riippumatta tyypillistä etsiä itselle sopivaa työpaikkaa tai -yhteisöä pelkän tehtävän sijaan. Tämän vuoksi kampanjassa ei markkinoitu pelkästään työtehtävää, vaan koko Kiinteistömaailman työkulttuuria ja roolia alansa suunnannäyttäjä, Toivonen sanoo.

Uuden ajan välittäjät aloittavat tammikuussa 2017 valmennusjaksolla

Tammikuussa 2017 alkavalle valmennusjaksolle valittiin joulukuussa yli 20 tulevaisuuden talenttia, jotka valmentautuvat palkallisen jakson aikana uuden ajan välittäjiksi. Jokaisen osallistujan tavoitteena on suorittaa laillistetun kiinteistönvälittäjän tutkinto (LKV).

Monipuolisella koulutusjaksolla yhdistetään jokaisen osallistujan käytännön oppiminen henkilökohtaiseen valmennukseen, jossa opitaan kiinteistönvälityksen juridiikkaa, asiakaskohtaamista ja myyntitaitoja sekä oman työn johtamista. Moni perinteinen toimiala on murroksessa. Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Heikkisen mukaan he haluavat olla Suomessa toimija, joka uudistaa kiinteistöalan palveluja ajan hengessä.

Kohtaamme ja palvelemme asiakkaita entistä moninaisemmilla tavoilla, kuten videoiden avulla, sosiaalisessa mediassa ja yhteistyökumppaniverkostojen tuella. Olen todella iloinen, että olemme tekemisellämme asemoituneet suomalaisten mieliin sellaisena toimijana, jonka koulutusohjelmaa kohtaan kiinnostus on näin isoa, Heikkinen sanoo.

Jaa artikkeli